Ya Rabb

Engkau  Maha Mengetahui daya yang ada padaku

bersihkanlah jiwaku dan jadikan aku berlepas dari semua ini padaMu

tak pernah tahu apa yang ada di ujung sana

yang kutahu hanyalah

Engkau selalu ada bersamaku

~+~+~

Ya Allah, seungguhnya aku memohon kepadaMu,

pilihkanlah bagiku mana yang baik menurut ilmuMu,

dan aku memohon kepadaMu kekuatan dengan qodratMu,

dan aku memohon dengan karuniaMu yang besar,

karena sesungguhnya Engkaulah yang Sanggup sedang aku tiada sanggup.

Engkaulah yang Mengetahui sedang aku tiada mengetahui

dan Engkaulah yang mengetahui segala perkara yang ghaib.

Ya Allah jika memang perkara in baik bagiku dalam urusan agamaku

dan penghidupanku serta akibat urusanku,

maka takdirkanlah ia untukku dan mudahkan ia bagiku,

serta berkahilah bagiku di dalamnya.

namun jika Engkau ketahui bahwa perkara ini buruk bagiku dalam agamaku

dan penghidupanku serta akibat urusanku,

maka hindarkanlah ia bagiku dan jauhkan pula aku daripadanya.

dan takdirkanlah kebaikan bagiku di mana saja adanya,

lalu jadikanlah hatiku meridhainya.

(Hr. Bukhari)

Tinggalkan Balasan

